De tweede dag - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Angela, Linda en Ton - WaarBenJij.nu De tweede dag - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Angela, Linda en Ton - WaarBenJij.nu

De tweede dag

Blijf op de hoogte en volg Angela, Linda en Ton

03 Februari 2015 | Singapore, Singapore

Hallo allemaal,

Vandaag zijn we naar de Beacon Primary School geweest. Dat is een basisschool. Voor ons natuurlijk erg leuk om te zien.
Bij aankomst stonden een heleboel kinderen al op ons te wachten. We voelden ons al meteen erg welkom en ook heel belangrijk. Alles was ontzettend keurig, beleefd en netjes.
De kinderen op deze school hadden les in "shifts". We kwamen net aan tijdens de wisseling van shifts. Dit betekent dat een heleboel kinderen op een soort van plein kwamen te zitten. Keurig netjes in rijen. Zij wisselde dan met weer een heleboel andere kinderen. We zullen later weer wat foto's plaatsen en wellicht ook een video. Dan snappen jullie vast wat beter wat we bedoelen. Alle kinderen dragen een uniform en we hebben alleen maar lachende gezichten gezien. Leuk.
We werden door een aantal kinderen naar een vergaderruimte gebracht waar ze ons van alles gingen vertellen over de school. Dit alles in het engels met soms wat vreemde accenten. Voor ons weer eens goed om te merken dat luisteren soms best inspannend kan zijn. We zullen weer proberen om niet te lang uit te leggen als we terug komen. Beter wat korter en misschien wat vaker, dan te lang achter elkaar luisteren naar iets wat moeilijk voor je is. Zolang vertellen als hier doen we trouwens doen we trouwens niet hoor. Ze kunnen soms ook nog best wat van ons leren ;-).
Hierna gingen we naar verschillende klassen. Daar werden we steeds keurig ontvangen. We gaan ook proberen hier een filmpje van te plaatsen, dat is vast leuk om te zien. De leerkrachten hadden keurig een les voorbereid waarin de kinderen met computers een wedstrijd tegen elkaar en tegen ons gingen spelen. Helaas moesten wij afhaken want het wifi systeem werkte niet goed genoeg voor onze telefoons.
In een volgende klas zaten alle kinderen dicht bij de juf op de grond te luisteren naar een uitleg over PowerPoint. Deze kinderen waren ongeveer 8 jaar en ze moesten een digitaal verhaal gaan maken (met powerpoint) met geluid en plaatjes. Dit ging ze al goed af, maar volgens ons zijn er bij ons ook kinderen genoeg die dat beheersen.
We hebben ook nog de bibliotheek bezocht, waar de kinderen boeken kunnen lenen. In de bibliotheek was er ook een soort film studio. We zagen een filmpje bedacht en gemaakt door kinderen met flink wat hulp van een technicus.
Hierna moesten we weer naar de vergaderzaal waar we nog meer informatie kregen.
Om meteen ook maar wat vragen van jullie te beantwoorden; Joeri; alle kinderen hebben een computer. In de lagere klassen hebben ze allemaal een zelfde laptop van school en in de hogere klassen mogen/moeten ze er zelf ééntje van thuis meenemen. Klinkt leuk he Joeri?! Kas; er zitten hier wel 40 kinderen in 1 klas. Nou, dan hebben jullie het toch beter, vind je niet? Erg veel hoor, ook voor de leerkrachten, maar vaak gaan de kinderen al om 13.00u naar huis. Ze hebben dan nog wel huiswerk.
Even nog een vraagje van Tycho beantwoorden; ze hadden hier geen gymzaal volgens mij, maar wel hele grote sportvelden, die overigens op dat moment door niemand gebruikt werden???! Ik denk dat ze gewoon buiten kunnen sporten want het is hier meestal rond de 30 graden Celsius. Vandaag was het ook wel weer wat warm, maar de zon hebben we nog niet echt gezien. Veel bewolking tot nog toe.
Nog een vraag van Wies; meester Ton heeft speciaal voor jou gevraagd wat ze van Nederland vonden. Nou, ze wisten niet veel van Nederland. Wat ze wel wisten, en dat horen we steeds van de mensen hier, is dat we een goed voetbalelftal hebben. Toch grappig dat ze van Persie, Robben, Gullit en van Basten hier kennen.
De toiletten zijn hier trouwens gewoon zoals wij ze ook kennen Claire.
De rest proberen we volgende keer te beantwoorden.
Ik weet niet of we morgen een verhaal kunnen schrijven want dan moeten we 's morgens, 's middags en 's avonds weg. Wel leuk allemaal.
De foto's volgen nog. Als jullie nog meer vragen hebben dan lezen we ze graag in de reacties.
Werk ze allemaal. Wij gaan slapen want het is nu al 23.15 hier.

• 04 Februari 2015 - 09:24

Rian Wouters:

Leuk verslag!! Fijn dat jullie alles hier zo uitgebreid opschrijven.

Of er bij ons genoeg kinderen zijn van 8 jaar die zo'n Powerpoint kunnen maken betwijfel ik. En wat is genoeg?
    Volgens mij hangt het nog erg af van wat ze thuis leren.

Ben ook benieuwd welke vormen er buiten ICT gebruikt worden om 21st century skills te leren. Hoe leer je bv. goed omgaan met per dag 150 whatsappsjes, 100 facebook berichten, 60 mails (waarvan 10 relevant)? Dan moet je toch iets leren omgaan met time management e.d.?

• 05 Februari 2015 - 08:06

Christianne Van De Wal:

Bedankt voor jullie uitgebreide informatie. Graag houd ik bij wat jullie daar zoal ervaren. Waar ik heel benieuwd naar ben is naar de ervaring op sociaal emotioneel gebied. Bemerken jullie verschillen, al of niet duidelijk, bij de leerlingen op dat vlak? Hebben jullie in gesprekken of tijdens de bezoeken aan de klassen daar op gelet en iets van meegekregen? Hoe bijzonder de aspecten op leergebied ook zijn, we werken met kinderen in allerlei kleuren en emoties. Ben nieuwsgierig naar dit element.
    We horen het wel,
    Het ga jullie zo goed als het kan. Tot over een viertal dagen live,
    bemoedigende groet vanuit winters Oirschot.