De derde dag. - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Angela, Linda en Ton - WaarBenJij.nu De derde dag. - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Angela, Linda en Ton - WaarBenJij.nu

De derde dag.

Blijf op de hoogte en volg Angela, Linda en Ton

05 Februari 2015 | Singapore, Singapore

Hallo allemaal,

Het was vandaag een drukke dag. We hadden een ochtend, middag en avond programma.
Om half negen vertrokken we met ons busje om een bezoek te brengen aan Nan Chiau Primary School. Het was weer een basisschool, dus we hadden er weer extra zin in.
We werden weer vriendelijk ontvangen. Dit keer jammer genoeg niet door kinderen maar door het hoofd van de school, met wat leerkrachten. We begonnen weer met een presentatie. Het gaat dan steeds over hoe de school over onderwijs denkt en wat ze belangrijk vinden. Er is heel duidelijk te merken dat de basisgedachte van het ministerie, waar we de eerste dag een bezoek aan hebben gebracht, overal bij de scholen bekend is. Je ziet deze gedachte steeds weer terug. Ze denken allemaal hetzelfde over onderwijs. Je merk ook dat ze het belangrijk vinden om iets voor hun land te betekenen. Het land had zo'n 50 jaar geleden nog helemaal niets en behoorde tot de 3e wereld landen en nu 50 jaar later behoort het tot een van de rijkste landen. En dit allemaal door alleen maar mensen goed op te leiden. Dit vat ik nu wel erg kort samen, maar het land heeft geen olie of andere spullen die ze goed kunnen verkopen, ze hebben alleen maar mensen. Toch erg knap dat ze zich helemaal zelf uit de armoede hebben kunnen werken. Iedereen beseft heel goed dat ze dit te danken hebben aan onderwijs. Ze hebben ook goed in de gaten dat ICT als hulpmiddel (computers, telefoons, enz.) om goed onderwijs te geven steeds belangrijker wordt wil je niet achterop raken.
Een leerkracht vertelde vervolgens heel erg leuk hoe ze met behulp van ICT hoe leerlingen les gaf. Zo ging ze bijvoorbeeld met haar kinderen wel eens naar een dierentuin en liet haar kinderen foto's maken van de dieren. Vervolgens moesten ze zelf maar uitzoeken wat voor dier het was en ze moesten daar later een presentatie van maken en laten zien.
Daarna gingen we een les bezoeken. Er zaten 42 kinderen in de klas. Het was een natuurkunde les die ging over de kringloop van water. De juf stond met een microfoon voor de klas en gaf wat uitleg. Daarna kwam er een soort quiz. Kinderen moesten zelf m.b.v. hun eigen device (dat kon zowel een telefoon, laptop of tablet zijn) antwoorden opzoeken op verschillende vragen. Ze moesten die dan beantwoorden en vervolgens kon de juf die weer zien op het bord en de antwoorden bespreken. De kinderen waren erg enthousiast. Ik heb wel stiekem aan de kinderen gevraagd of ze dit vaak deden, maar dat was niet zo. 1 keer in de week was het antwoord. Wel leuk dat je met alle kinderen kon praten in het Engels.
Daarna gingen we het gebouw verder rond. Het was echt weer een heel oud gebouw. Dat zou je misschien niet verwachten, maar onze lokalen en scholen zijn veel moderner en nieuwer dan hier. Alleen hebben zij dan wel weer een goed Wi-Fi netwerk, zodat ze deze werkvormen kunnen doen. Ze hadden ook iemand speciaal uit (volgens mij Kroatië) laten komen die apps voor deze school kon maken. Dat is natuurlijk wel heel erg leuk.
's Middags gingen we naar een school waar ze meesters en juffen opleiden. Daar is in het hele land maar 1 school voor. Elk jaar willen er 18.000 jongeren meester of juf worden. uiteindelijk worden er na een strenge selectie maar 1000 ieder jaar aangenomen. Hier kregen we eerst een hele moeilijke presentatie over een onderzoek wat ze daar gedaan hadden. In het kort komt het er op neer dat ze hadden onderzocht wat je goed moet kunnen in de 21ste eeuw en hoe je dat nou kan bereiken met onderwijs. Het kwam er op neer dat je goed moet kunnen samenwerken en dat praten met elkaar en leren met elkaar belangrijk zijn. Mocht je hier nog wat over willen weten dan vraag het maar als we terug zijn want het is lastig uitleggen in een verhaal, maar ja, ik wil jullie natuurlijk wel iets vertellen van wat we gedaan hebben.
Hierna zijn we nog naar het klaslokaal van de toekomst geweest. We moesten gamen met elkaar tegen een andere groep met een laptop. Was best lastig, maar je kon meteen merken dat samenwerken nog best lastig is. Uiteindelijk was er ook een ruimte waar kinderen over de hele wereld met elkaar aan het overleggen en dus aan het leren waren. Wie weet gaan jullie strakjes ook wel opdrachten oplossen met kinderen uit Singapore. Het kan in ieder geval allemaal.
's Avonds zijn we nog naar een leuk dierentuintje geweest in Singapore. Zo hebben we ook nog iets van Singapore gezien. En toen we terug kwamen zijn we nog even een ijsje gaan eten bij de Mac Donalds, want die zit gewoon hier bij ons hotel om de hoek. Daarna nog heel even gefacetimed met het thuisfront want dat hoor natuurlijk zo in de 21ste eeuw. De foto's komen echt zo snel als we kunnen maar we moeten weer weg. Tot de volgende keer maar weer. Groetjes vanuit Singapore.